Przemysł obronny

MSPO 2023: wozy i mosty dla saperów oraz cyfrowe szkolenie z Gliwic

Modele mostów towarzyszących MS-20 na podwoziu samochodowym, oraz MG-20 na podwoziu gąsienicowym.
Modele mostów towarzyszących MS-20 na podwoziu samochodowym, oraz MG-20 na podwoziu gąsienicowym.
Autor. Damian Ratka/Defence24

W trakcie XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Ośrodek -BadawczoRozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM zaprezentował swoje osiągnięcia w zakresie projektowania i produkcji sprzętu inżynieryjnego, a także cyfrowe rozwiązania szkoleniowe, które odpowiadają potrzebom nowoczesnej armii i zapewniają efektywne szkolenie żołnierzy. Na stoisku spółki można było zapoznać się również z potencjałem projektowym z zakresu tworzenia dokumentacji towarzyszącej oraz nowoczesnymi rozwiązaniami wspierającymi działania serwisu.

Reklama

Artykuł sponsorowany

Reklama

Rozwiązania OBRUM od 55 lat stanowią istotną wartość w budowaniu zdolności obronnej Polski, wspierając Siły Zbrojne RP. OBRUM współdziała z pozostałymi spółkami PGZ, ale też nawiązuje współpracę z kluczowymi dostawcami zagranicznymi. Spółka od ponad 55 lat udowadnia zdolność tworzenia rozwiązań na najwyższym światowym poziomie. OBRUM posiada także zdolności wykonawcze, co jest szczególnie ważne pod kątem projektów wdrażanych we współpracy z firmami z USA i Korei.

MS-20 i MG-20 Daglezja
MS-20 i MG-20 Daglezja
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Modele mostów towarzyszących MS-20 na podwoziu samochodowym, oraz MG-20 na podwoziu gąsienicowym.
Modele mostów towarzyszących MS-20 na podwoziu samochodowym, oraz MG-20 na podwoziu gąsienicowym.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Podczas XXXI MSPO można zaznajomić się z szeroką gamą innowacyjnych rozwiązań stworzonych przez inżynierów oraz uzyskać informacje od ekspertów firmy. W ramach ekspozycji Sił Zbrojnych można było zobaczyć flagowy produkt spółki – most towarzyszący na podwoziu kołowym – MS-20. Mosty te wykorzystywane są w polskim wojsku od 2012 roku, a w planach jest produkcja kolejnych egzemplarzy. Podstawowe zalety mostu to wysoka mobilność - pojazd może poruszać się również po drogach publicznych, krótki czas organizacji przeprawy, a także zwiększona ochrona załogi w wypadku zastosowania opancerzonej kabiny.

Reklama
Kontroler symulatora proceduralnego MS-20.
Kontroler symulatora proceduralnego MS-20.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Na stoisku OBRUM można zapoznać się z rozwiązaniem wspierającym szkolenie załogi ww. mostu, czyli z symulatorem proceduralnym. Symulator pozwala, w środowisku wirtualnym, na prowadzenie szkolenia z uwzględnieniem obsługi urządzenia, procedur przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia pracy, a także procedur bezpiecznej eksploatacji.

Zaprezentowany został również jeden z modułów symulatora służący do nauki jazdy dla kierowców KTO Rosomak. Symulator ten jest elementem większego systemu znanego pod nazwą SK-1 Pluton. Całość rozwiązania jest modułowa, co pozwala na dostosowanie szkolenia do dostępnej architektury sprzętowej. Za pomocą systemu można tworzyć różnego rodzaju scenariusze szkoleniowe o różnej długości szkolenia, w tym również we współpracy z innymi systemami szkoleniowymi. Moduł kierowcy odwzorowuje działanie panelu kierowcy: systemów zasilania pojazdu, systemu nawigacji oraz systemu detekcji skażeń.

Symulator przedziału kierowcy KTO Rosomak.
Symulator przedziału kierowcy KTO Rosomak.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Kolejnym z prezentowanych rozwiązań OBRUM, służącym do szkolenia żołnierzy, jest Symulator Jazdy dla Kierowcy Czołgu Leopard (na stoisku dostępna była makieta odwzorowująca rozwiązanie).

SJCL-6P to nowoczesny symulator dla kierowcy czołgu LEOPARD 2A4. Przeznaczony jest do metodycznej nauki prowadzenia czołgu, a dedykowane oprogramowanie pozwala na realizację ćwiczeń przy zróżnicowanych parametrach symulacji (np. warunki ruchu drogowego, jazda terenowa/poligonowa, strefy klimatyczne i warunki atmosferyczne, pory roku i doby).

Model symulatora SJCL-6P.
Model symulatora SJCL-6P.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Na stoisku spółki zwiedzający mogą zapoznać się z ofertą firmy dotyczącą możliwości projektowych w zakresie pojazdów wojskowych, tworzenia dokumentacji i interaktywnych instrukcji obsługi, a także tak niezbędnych przy eksploatacji drogiego wojskowego sprzętu, usług i systemów serwisowych.

Artykuł sponsorowany

Komentarze